F. A. Špork - Kuks V.

22. dubna 2012 v 8:05 | Katka |  F. A. Špork
Obloukem se vracíme tam, kde jsme začali a uzavíráme tak kapitolu ze Šporkovy životní knihy s názvem Kuks. Jestli si vzpomínáte, do Kuksu a na počátek mého (i vašeho) putování po panství hraběte Františka Antonína Šporka (1662-1738)
mě zavedla špatná nálada z nepovedeného dne. Tenkrát mě to táhlo jen k řadě Neřestí uvedené Andělem smrti bolestné.


Korespondovalo to s mým duševním stavem. Taky mě to ale vyprovokovalo k tomu, abych si konečně Kuks prohlédla podrobně. Objevila jsem řadu zajímavostí, o kterých jsem neměla ani tušení, přesto, že jsem na Kuksu byla mnohokrát. Od onoho 13. dubna se stále vracím potvrzovat si ve skutečnosti to, co jsem se dočetla v průvodcích. A vždycky je mi tam hezky. A psům jakbysmet.

Pojďme si tedy prohlédnout, kterými neřestmi jsme my lidé obdařeni:

Pýcha
Dáma v módním kostýmu první poloviny XVIII. století. U nohou pták - páv, symbol pýchy. Hlava sochy nově upravena - nový vějíř. Charakteristický je panovačný postoj - jedna ruka v bok a druhá přidržuje na čele vějíř z pavích per.

Lakomství
Ohyzdná stařena, chtivě pohlíží na měšce s penězi, které drží v levé ruce. Pravou nohou stojící na truhle s poklady - v pravici drží psa. U nohou další sáček s penězi. Čelo truhly tvoří reliéf čerta se dvěma rohy hojnosti. Na víku sedí žába, neboť lakomí lidé sedí na svých penězích jako žába na prameni. Stařenu obchází vlk, který je lačný a nenasytný. Stařena ještě drží v pravici dlužní a lichvářské úpisy.

Smilstvo
Žena, pravicí přidržující opici, v levici zrcadlo, do něhož pohlíží. Vidí v něm ale svou pravou tvář - tvář opičí. Opici, symbol chlípnosti, dívka objímá. Žena šlape po knihách - neboť smilstvo opovrhuje náboženstvím a věděním. Pod nohou má měšec s penězi - za které smilstvo prodává. Levá ruka nová.


Závist
Vychrtlá stařena, pravicí svírající vyplazený jazyk. Pod figurou štěkající pes. Kolem těla má ovinutého hada - nesoucí v sobě jed nenávisti.

Obžerství
Tlustá žena s věncem vinné révy na hlavě a zkaženými zuby mlsně pohlíží na mísu mající v pravici. Je to podnos s ovocem. Průvodcem ženy je kanec, symbol obžerství.

Hněv
Ozbrojená žena, zatínající pěsti. Je oděná do antické zbroje a zlostným gestem si strhává plášť z těla. U nohou má rozzuřeného medvěda.

Lenost
Mladá žena, pravicí opřená o osla. Osel je symbol hlouposti a lenosti.

Zoufalství
Žena, probodávající dýkou ňadra. Je v situaci, která je pro ni neřešitelná. Na pahýlu stromu přidržuje další sebevražedný nástroj - provaz.

Lehkomyslnost
Žena s poletující draperií. Pro dokonalé zachycení pohybu patří mezi nejvýše hodnocená Braunova díla. Roztančená dívka plná pohybu má sukénku samou krajku. Vyniká sugestivní zachycení tanečního pohybu a vypracování rozevláté drapérie. Dětinský výraz ve tváři vyjadřuje bezstarostnost, marnivost a veselí.

Pomluva
Mladá žena, držící hořící pochodeň. Má povystrčený svůj klevetivý jazyk, jako by chtěla někoho pomluvit. V rukou drží svazek prutů a oheň zachvacuje i její vlasy. To proto - že pomluva se šíří rychle jako oheň. Na šatech má škrabošky přetvářky, které mění podle své potřeby. Dřevěná noha ukazuje, že pomluva stejně jako lež daleko nedojde. Na rameni sedí ženě kafka.

Lstivost
Žena s maskou na obličeji. Škraboška zakrývá její pravou tvář. V pravici držící ryby, které jsou slizké a lehce se vysmeknou. U nohou stojí ženě liška, která je symbolem vychytralosti.


Podvod
Socha vznikla neznámo kdy. V roce 1883 nahrazena sochařem Bernardem Ottou Seelingem novou sochou s podolského pískovce. Je vytvořena v novoklasicistním (neklasicistním) slohu.Tento muž zároveň provedl první restauraci Braunových originálů. A to v letech 1880 - 1884.

Na závěr zase tři otázky, které prověří vaši pozornost:

1. Kterým neřestem patří tyto detaily?


2. Které zvíře charakterizuje Smilstvo, Závist a Hněv?

3. Která z neřestí je jako socha nejvíce ceněna?

Malý dárek za správné odpovědi nabídnu ve čtvrtek.

A tím se loučíme s Kuksem. Dílo Šporkovo a Braunovo je ale tak rozsáhlé, že se s touto tématikou setkáme ještě ve třech článcích a další bude jakýmsi odkazem dvou zajímavých osobností.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Karolína Karolína | E-mail | 22. listopadu 2012 v 16:32 | Reagovat

Článek o Kuksu a FAŠi je super. Nesetkala jste se při Vašem bádání s cyklem Tanec smrti? Píši o Kuksu diplomovou práci, informací mám dost, ale nemám s kým probrat toto téma...tedy spíše o existenci Tance v povědomí lidí, kteří se zajíémají o Kuks vůbec.
Děkuji za Vaši profesionální odpověď, vysoce bych si jí cenila.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama