Na kole k Babičce

1. května 2012 v 19:57 | Katka |  Cestování
První cyklovýlet v roce vždycky dlooouho plánujeme. Protože se nám strašně nechce. Jsme líní po zimě. O to víc se nám to potom líbí.

Letos jsme se napoprvé vydali k Babičce. Není to daleko a je tam krásně. Většinou je každá cesta provázena nějakými problémy. Dnes jsem to schytala já. Oba mí parťáci si dofoukali kola, jen já ne. Mně se zdálo, že je to dobré, manžel předpokládal... Na měkkém se ale blbě šlape, člověk se zbytečně nadře. Naštěstí jsem věděla, kdo mi cestou pomůže.

První zajímavá obec jsou Chvalkovice. V tomto zámku byla na vychování Božena Němcová (tehdy ještě Barunka Panklová)
v letech 1830 - 33 v rodině správce Hocha. Její krása ale prý nedělala v rodině dobře, proto toto období nebylo dlouhé.

Sv. Jan Nepomucký (z dílny M. B. Brauna) na břehu rybníka, nad ním zámek.

Na Křižovatce nad Chvalkovicemi je zachována technická památka - staré dopravní značení. Silniční ukazatel - jednoduchý pískovcový sloupek zakončený nízkým jehlanem. Na dvou stranách je česko - německý nápis ukazující směr /psací písmo/: Cesta do Jaroměře - Nach Jaromír Cesta do Skalice - Nach Skalitz. Vedle něj je socha Sv. Vincence v rozevlátém šatu a nad těmito dvěma památkami se klene koruna mohutného jírovce (kaštanu).

V následující obci se zvláštním názvem Miskolezy mě čekala záchrana v podobbě hodné paní Jany, kterou znám od koní. Paní Jana je šikovná, takže ví, kde má pumpičku. Nahustili jsme moje kolo, seznámili se s jejich Fionkou (kobylkou) a pokračovali v cestě. V obci se nachází smírčí kříž. Tyto kříže byly stavěny od dob Přemyslovců do 16.stol. jako označení místa, na němž došlo k zabití člověka. Některé dodnes nesou vytesaný obraz zbraně, které bylo k vraždě užito (např. meč.). Vlastní rukou vytesaný kříž stavěl vrah, církev pak zprostředkovala vyrovnání mezi vrahem a příbuznými zabitého - samozřejmě ne zadarmo.

Následovala menší oprava, pohled do krajiny

a netrvalo dlouho a dorazili jsme do cíle. Babička nás čekala na stejném místě jako vždycky - u mlýna. A s ní i Barunka s Adélkou, Jan s Vilímem a Slután s Tyrlem.

Ano - naším cílem byly Ratibořice. Oblíbené údolí, kam jezdíme několikrát ročně, ale raději mimo sezónu, protože v sezóně si tam člověk připadá málem jako u pyramid v Gíze. Dnes to ještě šlo.

Obrázky z Babiččina údolí

Údolím jsme projeli od splavu k zámku, následoval oběd ve Zlíči, osvěžení točenou malinovkou (výbornou jako v dětství) a pak jsme se vraceli přes Českou Skalici (opět městečko Barunčino, musím se tam vrátit). Okruh byl 40 km dlouhý.

Pro osvěžení jsem se ještě s Šárkou vydala autem do Jaroměře na koupaliště. Na stránkách mají provozní dobu od května, skutečnost je ovšem taková, že bazén je vypuštěný, koupaliště zavřené a nikde ani zmínka proč. Naštěstí Šárka byla natolik chtivá koupání, že mě nasměrovala do Smiřic na písák a stálo to za to. Voda chladná, ale osvěžující, lidí maličko, paráda. A ještě hrdinský čin - 1. 5. jsem se venku nekoupala ani nepamatuji.

Byl to krásný den.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 2. května 2012 v 8:33 | Reagovat

Katko, to byl parádní cyklo-výlet, po celé trase bylo na co se dívat. Jana Nepomuckého bych nepoznala a přitom je to jediný svatý, se kterým jsem si vždycky jistá, protože mívá kolem hlavy pět hvězdiček, ale tento nemá nic. :-( Ty smírčí kameny, se u nás taky dají najít, byl to zajímavý zvyk. No a zámek, splav, stavidlo i Babiččino sousoší, nemá chybu. :-))

2 Naďa Naďa | Web | 2. května 2012 v 9:41 | Reagovat

U této babičky jsem nikdy nebyla, ráda jsem se pokochala, byl to bezvadný výlet.

3 Alis Alis | Web | 2. května 2012 v 15:22 | Reagovat

Ahoj Katko, to musel být úžasný výlet:) Ratibořice jsou krásný!!

4 Jarmila Jarmila | Web | 5. května 2012 v 10:12 | Reagovat

Výlet byl krásný. Moc se mi líbí všechny ty památky, co jste navštívili. Nejvíc se mi líbí rozcestník, smírčí kříž a kamenný most. V Ratibořicích jsem kdysi byla se školou a moc se mi tam líbilo.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.