Romantický víkend - Nepomuk

19. června 2012 v 8:23 | Katka |  Cestování
ANO - místo, kde jsme strávili víkend leží 35 km jihovýchodně od Plzně a JE to Nepomuk.

K Nepomuku jsem přišla jak slepý k houslím, jen díky tomu, že Hotel U Zeleného stromu nabídl k prodeji cenově výhodné vouchery... Ani nevím, jak a proč, ale nějak mi to bylo sympatické. Možná proto, že v mém rodném Žďáře nad Sázavou na proslulé Zelené hoře (která jak si teď uvědomuji, je i poblíž Nepomuku), je kostel zasvěcen stejnému světci. A navíc! Na stropě v křížení klenby se navěky skví metrový jazyk statečného zpovědníka. Jako dítě jsem na to v záklonu zírala s pusou otevřenou. Jinak se ani na strop zírat nedá:)

Jak usoudí každý, je Nepomuk (dříve Pomuk) rodištěm Jana Nepomuckého, který se zde v rodině pozdějšího rychtáře narodil kolem r. 1340. Po studiích se stal generálním vikářem pražského arcibiskupa, byl též zpovědníkem manželky Václava IV. (byla to Alžběta?). Tyto dvě role dávají dvě vysvětlení jeho mučednické smrti. Důvodem byly buď církevní spory s králem nebo odmítnutí vyjevení zpovědního tajemství (Václav IV. se prý osobně velice aktivně podílel na mučení). Jan Nepomucký byl umučen r. 1393 a jeho tělo bylo shozeno do Vltavy z Karlova mostu.
To jsem věděla. Nevěděla jsem, že hvězdný kruh okolo hlavy označil místo, kde tělo vyplavalo a proto je tak Sv. Jan z N. zobrazován. Dalšími atributy jsou kříž s tělem Kristovým, kniha a palmová ratolest jako symbol mučednictví. Svatořečen byl Jan z Nepomuku r. 1729, jeho svátek se připomíná každoročně 16. května. Pro svatořečení musí kandidát "splnit" určité podmínky, musí způsobit několik zázraků. Při dvojím otevření hrobu JN bylo vždy shledáno, že jeho jazyk zůstal neporušený, což značilo zpovědníkovu mlčenlivost. Téma pro epigram K. H. Borovského:

Česká modlitba
Svatý Jene z Nepomuku!
Drž nad námi svoji ruku,
ať nám Bůh dá co dal Tobě:
by náš jazyk neshnil v hrobě.

Sv. Jan Nepomucký je nejpopulárnějším naším svatým, uctíván je ale hojně i v zahraničí, dokonce až v Jižní Americe. Je patronem lodníků, zpovědníků, české země... Při našem putování jižním Plzeňskem jsme viděli nepočítaně soch Sv. Jana Nepomuckého.

(mnoho podob má zobrazení Sv. Jana Nepomuckého

Nepomuk má asi 3,5 tisíce obyvatel a Sv. Jan není jediným významným rodákem. Nikdy jsem neslyšela o malíři Augustinu Němejcovi (1861 - 1937),

jehož jméno nese hlavní nepomucké náměstí, přesto jsem našla v Nepomuku jeho rodný dům (v podkroví je malířský ateliér, kam mohou docházet zájemci o výuku malířství) a až na internetu viděla některé jeho obrazy. Ty mi učarovaly. Typické pro jeho dílo jsou postavy v krojích, motivy ze života venkovského lidu, lidové slavnosti a portréty. Podílel se i na tvorbě opony plzeňského divadla.

Počátky historie města jsou spojeny se založením nedalekého cisterciáckého kláštera roku 1144. Tehdy zde byly dvě osady - Přesanice a Pomuk, které byly spojeny roku 1384. Od té doby se začal oficiálně používat název Nepomuk. Ve městě je řada zajímavých starých budov - stará škola, pošta, kostel Sv. Jakuba, arciděkanství a na místě, kde stával rodný domek Sv. Jana Nepomuckého, nyní nalezneme kostel zasvěcený právě jemu (na včerejší fotografii náměstí je to ten bližší, vzdálenější je Sv. Jakub - dnes zchátralý a uzavřený). I Hotel U Zeleného stromu patří k jedněm z nejstarších budov.
Z Nepomuku vychází naučná stezka. Několik zastavení jsme také navštívili.

(zde bývala dědičná pošta, kde se přepřahaly dostavníky, nocovali zde mušketýři, do této podoby ji dle návrhu Dizenhoferova nechala přestavět hraběnka Auerspergová)

Na náměstí je mnoho pískovcových soch a na staré škole deska s poděkováním ostroměřské firmě Kámen, která se podílela na sochařsých sympoziích.

(jedna z mnoha)

Toto všechno jsem si prohlédla jen tak z terasy při večeři nebo při cestě z hlavního (sobotního) výletu. Jako vždycky jsem Nepomuk opouštěla s pocitem, kolik jsem toho nestihla, že by si toto město zasloužilo delší pobyt. Vždycky si říkám "sem se vrátím", jen zřídka se tak stane.

Zítra už vyrazíme na výlet...

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 19. června 2012 v 14:16 | Reagovat

Svatý Jan Nepomucký, je jediný svatý, kterého stoprocentně poznám, právě díky těm pěti hvězdičkám okolo hlavy, ale nevěděla jsem, jak k nim přišel. Díky za hezké vyprávění o něm, o panu malíři i městě. :-)

2 Zuzina Zuzina | 19. června 2012 v 19:10 | Reagovat

Ráda jsem si článek přečetla, v Nepomuku jsem nebyla, zaujala mne informace o firmě z Ostroměře - to je kousek od nás....vybrala jsi na fotku hezkou sochu...díky za milé podání informací o naší krásné vlasti. hezký večer všem

3 Babeta Babeta | Web | 20. června 2012 v 23:31 | Reagovat

Na dovolené poblíž Žďáru n. S., o kterém se také zmiňuješ kvůli Janovi z Nepomuku, mám hezké vzpomínky. Žďár, zámek a Zelenou horu jsme navštívili zatím v rozmězí několika let dvakrát. Naprosto mne uchvátila Santiniho dokonalá a promyšlená architektura. To jsou prostě šperky, ty jeho stavby.
No a když jsem poprvé viděla na Zelené hoře ten jazyk na stropě - to byl ještě před renovací, tak jsme si nejdřív mysleli, že je to jeho vysušený mozek. To jsme ještě o Janovi z Nepomuku mnoho nevěděli. Je zajímavé, že je to myslím celkem jeden z nejoblíbenějších světců v naší zemi, a stále mi vrtá hlavou, proč vlastně.

4 Katka Katka | 21. června 2012 v 0:22 | Reagovat

[3]: Myslím, že je lidu sympatickej tím, že nevyzradil královnino tajemství.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.