Korčulou křížem krážem

8. října 2012 v 22:00 | Katka |  Cestování
Letošní putování po ostrovech začínalo na Korčule, což z Bašky Vody představovalo šestihodinovou plavbu. Moře bylo klidné, cestu jsme trávily na nejhornější palubě, pozorovaly jsme vzdalující se břehy pevniny a opalovaly se. Brzy jsme zakotvili a koupali jsme se přímo z lodi. Voda byla příjemně chladná a jiskřivě čistá, jak už to na Jadranu je...

Do hlavního města ostrova Korčula - Korčuly jsme připluli už za tmy. Měli jsme štěstí, že jsme mohli kotvit přímo ve městě. Pokud je přístav plný, musí se do nákladního přístavu, vzdáleného asi 2 km.

Ostrov Korčula má strategické místo mezi Benátkami a vlastním středomořím. Osídlen byl už ve 4. stol. př. n. l. a ze všech jadranských ostrovů se na něm vystřídalo nejvíc vládců: Řekové, Římani, Vizigóti, Byzantinci, Neretvané, Benátčané, chorvatští a uhersští králové a bosenští báni, Dubrovnická republika, opět Benátčané, Rakušani, Rusové, Francouzi, Angličani, opět Rakušani a pak Italové. Dnes patří ostrov Chorvatsku, jeho dalmátské části. Zdejším usedlíkem byl i Marco Polo, jehož údajní potomci žijí prý dodnes na protilehlém poloostrově Pelješac, ve městě Orebič.

My jsme si nejstarší část města prošli za tmy, což mělo své kouzlo.

Vnitrozemskou branou vcházíme do staré Korčuly a dále uzoučkými uličkami, které jsou vždy trochu lomené, aby bránily pronikání větru...v nich hospůdky, galerie, obchůdky i sušící se prádlo

Kdo asi, pro koho a proč nechal vystavět tak hanbatý balkon?

Trochu jiná kategorie :)

Ráno jsme dostali mapy a podrobné pokyny

a vyjeli jsme na kole z Korčuly po východním pobřeží, v obci Kneža jsme odbočili do kopců na Pupnat. Loni jsem trasu jela v protisměru a z Pupnatu k moři jsem měla co dělat, abych kolo z kopce udržela na brzdách. Když jsem zjistila, že letos pojedeme opačně, zdál se mi to poněkud drsný začátek. S odhodláním "není tu kopec, který bych nevytlačila" jsme se do něj pustili. Shora je krásný výhled na poloostrov Pelješac.

Jednou nahoru, potom zase dolů, jinak to nejde. Dole čeká odměna - nádherná zátoka Pupnatska luka stvořená pro koupání, slunění, lenošení, zavrtání zadku do hladkých vyhřátých oblázků...i hospůdka je ještě otevřená...

No a potom opět nahoru přes vesnice Čara a Smokvica do Blata. V této oblasti jsou úrodné půdy a tomu odpovídající plodiny - vinohrady (většinou už sklizené). Na křižovatce na vrcholu před Blatem se postupně scházíme tak, jak se kdo popral se stoupáním. Projíždí pick-up, zastavuje, řidič vystupuje, usmívá se, zdraví a začíná rozdávat čerstvě načesané modré hrozny. Jednomu, druhému, třetímu... ale nás přibývá a já si říkám, jestli už nelituje...nikoliv, každý dostal.
Sjezd do Blata je lahůdka, přetínáme hlavní silnici a vracíme se na východní pobřeží, abychom poslední kilometry dojeli po makadamu.
(Tento název nemá nic společného s makadamovými ořechy. Jedná se o cesty sem tam zpevněné kamennou drtí, pojmenované po stavebním inženýru Johnu Loudonovi McAdamovi, který tento způsob úpravy cest zavedl.)
Cesta makadamem je občas dost náročná jak na fyzické síly, tak na technický stav kola. Čili - hodně se na něm prorážejí kola. Nám se to naštěstí nepodařilo. Zato fyzické síly valem ubývaly. Proto jsme minuli jeskyni Vela Špila nad cílem naší cesty a rádi jsme frčeli dolů do přístavu Vela Luka, kde už kotvila naše loď a začínala vonět večeře...

Vela Luka

Večer jako každý následující - procházka, zmrzlina, postel a okamžitý spánek. První noci bylo velké teplo a v kajutách nejen dusno, ale i těsno.

Tento pohled sice nesvědčí v náš prospěch co se pořádku týče, ale tak to prostě je - člověk je rád, že je rád, oblečení musí trochu vyvětrat a na nějaký úklid si ani nevzdechneme...
To, co je zde vidět, je opravdu celý prostor kajuty. Větší to není. Přísluší k ní (luxusně) ještě pidi koupelna, ve které sedě na míse dosáhnete do umyvadla, ze kterého se táhne i sprchová hadice, takže mísa slouží i jako sedátko při sprchování, což si můj kamarád (cca 65 let) velmi pochvaloval (Jarko:))

65 km

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 8. října 2012 v 23:40 | Reagovat

Vítej doma z nádherné dovolené. Zotavíš se a bude hej. Vzpoměla jsem si na bývalého závodního lékaře mého muže - pacientovi dal acylpiryn a se slovy v práci si nafasuj větší lopatu poslal dotyčného nemocného - rýma, kašel a horečka do práce. Však se vypotíš dodal, no a ty asi ani rady takového lékaře nepotřebuješ - doma tě čeká jistě práce dost.

2 danielinama danielinama | Web | 9. října 2012 v 7:24 | Reagovat

Nádhera. Takže dostanete mapu s trasou a loď to objede a další den zase jinam ...asi by mě trochu mrzelo, že mám na každé místo málo času, ráda si tu atmosféru nějak zpomaleně vychutnávám, ale vzhledem k tomu, že psalas, že jezdíte na stejná místa, tak to asi takto zrychleně bude pro vás zábavnější :-)

3 jaaquarius jaaquarius | 9. října 2012 v 7:40 | Reagovat

[1]: Taky se léčím prací, ale vsedě u PC se moc nezapotím :)

[2]: Není nutné jezdit na stejné místo, tras je asi 5, to jen mně se to tak sešlo, že jsem potřetí na stejné trase. Kupodivu mě to neotravovalo, naopak - sledovala jsem, co se od loňska změnilo, čeho jsem si ještě nevšimla, loni jsme některé trasy jeli v protisměru a je to hned jiné....
To, co popisuješ, mě trápilo na  hromadných poznávacích zájezdech autobusem. Na kole je to prožívání krajin a měst mnohem intenzivnější a vzhledem k tomu, že času na dojetí je dost, vyhovuje mi to.

4 VendyW VendyW | E-mail | Web | 9. října 2012 v 8:05 | Reagovat

I tak že to bylo potřetí nastejno, je to tam nádherný. Dcera byla v Bašce Vodě taky, ale jen si tam zajeli na výlet když bydleli v Pisaku....

5 Daniela Daniela | E-mail | Web | 9. října 2012 v 9:02 | Reagovat

Zábery prírody krásne, čo ma u Chorvátska ale vôbec neprekvapuje. Na tých schodoch z prvej fotky stojím aj ja :-) ale nie na tvojej fotke, na mojej doma :-) Keby ste tam boli cez deň, tak na námestí je trh. No čo sa ti musím priznať, šokovala ma tá kajuta. Neviem, či by som bola schopná stráviť v nej niekoľko dní. Aj keď ide asi len o obmedzený čas po túrach. Išla som veľkými trajektami viackrát, aj keď to boli nočné 5-6 hodinové plavby, kajutu som nikdy nemala, tak preto ma to tak prekvapilo. Nemám rada takýto stiesnený priestor. Kajuty na bielej La Belle de l Adriatique sú o trošičku väčšie:

6 jaaquarius jaaquarius | 9. října 2012 v 9:08 | Reagovat

[4]: Pisak neznám, ale ona jsou ta malá střediska taky moc hezká a je tam klidněji. Za mumrajem se dá dojet...

[5]: No jo, je to jen na přespání, ne na trávení času. Ten se při plavbě tráví v salonu nebo na palubách. Jde to i jinak, ale taky za jiné peníze. Měla jsem kajutu i na obrovské lodi cestou do Skotska, bylo to něčem jiném, i když jsme měli tu nejlevnější (asi) hluboko v podpalubí. Čím výš, tím větší luxus. Tak vysoko nedosáhnu :)

7 Jarka Jarka | Web | 9. října 2012 v 9:11 | Reagovat

Uličky staré Korčuly jsou neuvěřitelně krásné. V dávnách dobách, si lidé viděli pomalu do talíře, ale asi takto žili jako jedna velká rodina. :-)) Strávit celý den na kole, musel být pořádný záhul, nedivím se, že už jste měli kajutu jen na to přespání a to, že u ní bylo i příslušenství, bych si moc cenila. Na fotce jsi ty, nebo dcera? ;-)

8 babi Maňasová babi Maňasová | Web | 9. října 2012 v 9:29 | Reagovat

Je tam nádherně! Hned bych se rozjela taky, akorát ne na kole :)

9 Katka Katka | 9. října 2012 v 9:38 | Reagovat

[7]: Kéž bych to byla já :)

[8]: Autem s mnoha zastávkami by to bylo taky hezké.

10 VendyW VendyW | E-mail | Web | 9. října 2012 v 11:55 | Reagovat

[6]:Je to malé městečko, ona tam rodina jejího přítele jezdila každý rok do soukromého apartmánu k jedněm lidem.

11 Amelie Amelie | Web | 9. října 2012 v 13:14 | Reagovat

Krásné fotky, tam bych se chtěla někdy podívat.

12 pavel pavel | Web | 9. října 2012 v 19:00 | Reagovat

To je fajn, že jsou tu ty mapy kvůli představě. Ten dům s balkonem tipuji jako bývalý nevěstinec.
65 km to ještě jde, i když jsou tam ty kopce. Já jako dítě jezdil z Poděbrad do Prahy, což je 5O, ale po rovině.
A na té fotce jsi ty? Podprsenka v popředí. Taky tvoje? :D

13 Katka Katka | 9. října 2012 v 19:29 | Reagovat

[12]:Tvoje typická reakce :) Víc než velikost kajuty tě zaujala jiná velikost. Ne a ještě jednou ne.
50 km z Prahy do Poděbrad je fakt brnkačka ;)

14 Ježurka Ježurka | Web | 10. října 2012 v 12:13 | Reagovat

To jsou krásné fotky! Ta večerní procházka musela být nádherná, moc se mi ty večerní fotky líbí. A ubytování v kajutě? Něco o tom vím. Před lety jsme měli týdenní dovolenou na Dunaji, ale jen v Bratislavě. Tak kajuty důvěrně znám, ale zase tam člověk opravdu jen přespí, tak to stačí. Jinak tam muselo být parádně!

15 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 10. října 2012 v 16:33 | Reagovat

Já bych asi na lodi nemohla spát. Zatím vždy, když jsem se plavila po moři, jsem měla mořskou nemoc.
Jinak stejná trasa na kole mi vůbec nevadí, hlavně, že jedu.:)Já si stejně nepamatuji cestu, silnice a cesty jsou pro mě všechny stejné. Pro mě by ale asi taková dovolená nebyla, nesnáším horka.

16 Katka Katka | 10. října 2012 v 21:26 | Reagovat

[15]: Nocuje se vždycky v přístavu, tím je to vyřešeno. A přeplavby nejsou dlouhé, moře většinou klidné. No a když klidné není, tak mi je taky špatně, ale dá se to snést. Brzy na jaře i teď na podzim nejsou velká horka. Kolem 25.

17 Hanka Hanka | E-mail | Web | 14. října 2012 v 21:45 | Reagovat

Mně se moc líbí ta osvětlená loď, Katko, a čtvrtá fotka od konce, nádherný pohled.
Kajuta byla miniaturní, do takové bych se nevešla ani náhodou! ;-)

18 Steven Steven | E-mail | Web | 7. března 2013 v 16:31 | Reagovat

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.