Jesenické rozpaky

22. srpna 2013 v 23:43 | Katka |  Cestování
Už jsem psala, že jsme s manželem našli způsob dovolené, který nám vyhovuje.
Už dlouho jsme nebyli na žádné dovolené s dětmi (některými).
Elišku to mrzelo a loudila, abychom je vzali někdy někam.
Vypravili jsme se tedy ve čtyřech do města Jeseníku. Opět jsme využili slevový voucher koupený přes internet a opět jsme nebyli zklamáni úrovní koupených služeb.

Dnes jsme se vrátili z třídenního výletu a já jsem moc ráda, že jsem doma. Jednak proto, že jsem ráda doma a pak proto, že jsem ze společné dovolené trochu zklamaná, trochu rozervaná, taková nedovařená...

Abych si to srovnala v hlavě, zamyslím se dnes nad tím, co mi vlastně nesedělo...

Moc mě potěšilo, že mladí chtějí trávit čas s námi. Nedocenila jsem ale, jak už jsme si ve svých představách hezkého výletu vzdáleni, a tak jsem cvhílemi byla hodně nesvá, že se situace vyvíjí jinak, než bych si já přála. Snažila jsem se, ale nešlo to pořád, tvářit se, jak mě to hroozně baví Nerozhodný.

Vyjeli jsme kupodivu včas a v klidu, řádně nabaleni, nic jsme nezapomněli, ani svačinu pro ty, kteří brzo ráno nemohou snídat. Varovala jsem je, že prostě nebudeme kvůli hladu stavět po prvních pár kilometrech.

Při plánování trasy mi byla jako nejkratší nabídnuta cesta přes Polsko kolem Otmuchovských jezer. Myslela jsem, že by to mohlo být po cestě zpestření, nechala jsem si to pro jistotu schválit řidičem, který Poláky mírně řečeno nemiluje. Pravil, že to vydrží. Málem jsem to ale nevydržela já. Celou cestu poslouchat "blbá polská tržnice, hnusná polská vesnice, polský nový silnice za blbý evropský peníze, je to tu samej Polák...." Nerozhodný Takový má názor, otravoval s tím fakt celou cestu v domění, že je to "vtipné." Navíc pršelo a nebylo skoro nikam vidět. Když jsme dojeli k jezerům, tonula v mlze a břehy jsou zvýšené, takže na vodu z auta není vidět. Že bychom vystoupili, nemělo význam, navíc mladí raději usnuli.
Dále měla vést cesta přes velké město Nysa. Řidič odmítl poslouchat navígátora a nevědomky, nejspíš intuitivně to namířil okreskama rovnou k hranicím a byli jsme v Česku.
No, budiž....kdyby poté, co jsme byli skoro v cíli, nepravil "tak se tam stavíme cestou zpět...Překvapený" (Moje nervy!!! Cestou zpět byly v plánu jiné zastávky...).

Nechtěla jsem valit až na místo a nikde nic, pilně jsem četla mapu a v podstatě jsem je donutila zastavit u jeskyně Na Špičáku nedaleko obce Supíkovice.

Jeskyně prý jsou unikátní srdcovitým tvarem svých chodeb. Odpradávna sloužily jako úkryt lidem z okolí, o čemž svědčí nápisy, z nichž nejstarší má letopočet 1519.

Z místní horniny se pálilo vápno a vápenky jsou zde na několika místech zachovány jako technické památky. Mramorem odtud je obložen památník na Vítkově, některé stanice metra a karlovaská kolonáda (či co).

Samotný Jeseník se mi moc líbil. Je vidět, že jde o lázeňské město. Náměstí je útulné, vkusné, čisté a moc hezké.

Po kopcích se válely mraky a snižovaly viditelnost.

Druhý den jsme táhli mládež na náš "svatební výšlap" před 32 lety, kdy jsme ovšem přijeli do Jeseníku autobusem, s naditými krosnami a setrvali týden, který celý propršel. Velké mechové jezírko na Rejvízu bylo tehdy jediné, co jsme z okolí viděli. Naše vzpomínky jsou mnohem hezčí než současná skutečnost.

Zklamáni jsme byli všichni. Byl to přesně ten typ výletu, který naprosto nesnáším. Autem dojet, vystoupit, ujít 1,7 km, u jezírka se tísnit se zájezdem důchodců, kteří (jak mi důchodci nikterak nevadí) mě štvali tím, jak přišli, přečetli si ceduli, že se kachny z těch a těch důvodů nemají krmit, vybalí svačinu a začnou krmit....Křičící a otráveně zpět. Nasednout do auta a k další "zábavě" - chtěli jsme, aby to bylo pro mladé akčnější, tak do Zlatých hor na minigolf - "jó, ten už tu dávno není," dostali jsme informaci v I-čku. "Ale v Jeseníku je! Smějící se Všimli jsme si toho na ceduli...." Dobrá, ať se pobaví, když turistiku nemusí....Ale já jsem se vypařila a "šla lovit dědky" před Priessnitzovo sanatorium. Houby, neulovila jsem naštěstí nikoho. Potřebovala jsem být sama. Káva, lavička, knížka, výhled už byl lepší....

Navečer jsme si koupili bylinkovou perličkovou koupel. Dva mladí a já. Tentokrát sabotoval manžel. On se přece nebude nikde obnažovat S vyplazeným jazykem. Relaxovala jsem pilně, jen jsem byla na rozpacích, jak to chodí s diškem pro obsluhu....Dává se? Nedává? Kolik? A jak?.....Nějak jsem to vyřešila, ale nevím, jestli to bylo dobře. Jsem lázeňský amatér, ale ráda bych si láznění zopakovala a to alespoň na týden s nějakou kamarádkou....no, napíšu si třeba Ježíškovi.
"Tak co? Jak se vám to líbilo?", zněla logicky moje otázka. "Hmmm, jo."

Neříkám, že bylo všechno špatně. K tomu lepšímu se dopracuji příště.
Ale naprostá lahůdka přišla poslední den.
Chtěli jsme jet zpět přes Dlouhé Stráně a Velké Losiny. Z Jeseníku je to směr Šumperk. Brzy za městem značena objížďka. Řidič byl v dobré náladě, až přliš rozšafný. Než navigátor stihl přečíst, proč, kde a jak daleko je problém, kvůli kterému ta objížďka je, už uháněl směrem na Vrbno pod Pradědem. Křičím "tam nejezdi! Podle mapy se tudy na Dlouhé Stráně nedostaneme a když, bude to hrozně daleko." Nevím, co ho popadlo, ale jel a jel....Nač to dlouho popisovat, ujeli jsme 80 km, ztratili 1,5 hodiny a byli hnedle zpět v Jeseníku Křičící. Tam jsme si vyslechli, že "jsou to idioti!" a v klidu přejeli přes Červenohorské sedlo do Koutů, odkud se na Dlouhé Stráně popojede lanovkou a shora se pěší tůrou obejde vodní dílo, které jsme chtěli vidět. Ne dnes! Času bylo už málo, mládež nechtěla turistovat....
Tak do Velkých Losin. Ale na prohlídku se nám nechce Zamračený, zámek je hezký jen z "ánfasu", zrovna tak park.....

děti dostaly příkaz "tady se perte, ať se vyblbnete...."

...a jelo se dál. "A už chci domů! A nechci už ani zmrzlinu, ani cukrárnu, nic, chci domůůů!"

Protože jsem "notorickej Radovan", najdu si, z čeho se mohu radovat i teď. Zapomenu na to, jak už jsem měla plný zuby hospodský stravy, jak mě bolel zadek a záda z nicnedělání, jak jsme prošvihli expozici o čarodějnických procesech v muzeu v Jeseníku, jak jsme si vůbec nepochodili po krásných horách, ani se nesvezli na terénních koloběžkách, na které jsme se těšili a raduji se, že vím o krásných tipech na akční výlet. Jen musíme jet sami dva nebo se svými vrstevníky. Raduji se i z toho, že mláděži se to (prý) líbilo a těším se na další společnou výpravu. Jen musíme zvolit nějaké společné téma. Třeba kino nebo divadlo, snad lyže...

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Intuice Intuice | E-mail | Web | 22. srpna 2013 v 23:55 | Reagovat

Pobavila jsi mne. :-) Nezavděčíš se všem. To už jsem zjistila před lety, kdy jsme podnikli snad poslední společnou dovolenou. Každý věk má své zájmy. V tlupě pak někam chodit je únavné, neboť všichni nejsou stejně nadšeni. Ale ustáli jste to a mladým se snad líbilo. :-)

2 ajka ajka | Web | 23. srpna 2013 v 0:53 | Reagovat

Na několikadenní výlet s mladými by mě nedostali, už proto že bydlíme v jednom baráku a vidim je několikrát denně:-)) Takže mi bohatě stačí jednodenní výlety:-D

3 danielinama danielinama | 23. srpna 2013 v 7:16 | Reagovat

Samá známá místa, Jeseník a Otmuchovská jezera, tam jsme byli na dovolené,když byla dcera malá a obecně do Jeseníků jsme jezdili prakticky každý rok za mého dětství s rodiči.
Přesně s tím dýškem jsem to taky řešila, ráda jezdím do lázní, ale proceduru jsme si koupili poprve loni a taky nevím jak to je, když nejedeš na křížek, ale proceduru si platíš. Snad někdo zkušený poradí.
Já zase raději jezdím s dcerou. I když se jí musím přizpůsobovat, tak je to ve věcech, které mi nevadí, manžel má dost odlišné nápady...
Ty jsi docela plánovací typ, mně obecně změny nevadí, pokud tedy nevypadne ta hlavní věc na kterou jsem se nejvíc těšila. Zase je ale pravda, že moc akční dovolenou nemusím, nějak jsem zjistila, že mám pak problém si po čase z té dovolené něco pamatovat, je to spíš jako bych se na ta místa dívala z rychlíku :-)

4 VendyW VendyW | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 8:18 | Reagovat

Jednoznačně zabít! Máš svatou trpělivost. Proto taky roky nejezdíme na žáídnou polečnou dovolenou protože bych jak se znám vraždila určitě. Ať si radějikaždý jede sám tam kde ho to baví a dělá si c ho baví než koukat na naštvané obličeje nebo poslouchat blbý připomínky. A navíc takhle jsme pořád doma pohromadě a ještě jet někam pohromadě na dovolenou - neexistuje, to by byla ponorka jak hrom,chci si od nich taky odpočinout....a naštěstí díky smečce musí pořád někdo být doma....

5 Jarka Jarka | Web | 23. srpna 2013 v 8:37 | Reagovat

A to já s našimi mladými na výlety jezdím moc ráda. Mají to vždycky do puntíku připravené, na netu zjištěno, co je kde na trase zajímavého a co by se nám mohlo líbit a ještě jsme nebyli zklamaní ani my staří, ani a to doufám, oni mladí. ;-) Vám hlavně moc nepřálo počasí, aspoň zprvu a pak ještě ta objížďka! Tak snad to bude příště lepší. :-D

6 Kitty Kitty | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 9:07 | Reagovat

[4]: To je asi ono. Nestejné zájmy a kondice, absence společnýho reálnýho uskutečnitelnýho cíle, špatný počasí, blbej řidič. To je moc rizikových faktorů. Tak příště už bude líp. Jeseník i Losiny jsou krásný, klidný, turistovací, jen to počásko kdyby bylo lepší.
Jak jsme se na sebe s Vierkou těšily, nakonec to dopadlo blbě. Škoda, ještě den v Lednici v poklídku by se hodil...

7 pavel pavel | Web | 23. srpna 2013 v 11:36 | Reagovat

Ten řidič byl syn, jestli se nepletu. Bude asi nervák... příště ho nepouštěj za volant. Nejlepší "v Polsku samej Polák". :D
V Jeseníku jsem jsem kopal zlato a nedaleko i granáty hessonity, takže mám na tu oblast hezké vzpomínky.

8 Vendy Vendy | Web | 23. srpna 2013 v 12:00 | Reagovat

Možná by nebylo špatné dát si na dvě hodinky "rozchod". Jít za svým a nechat mladý, ať si jdou taky za svým, pak se sejít a probrat zážitky nad kafem nebo u oběda.
A asi trochu líp plánovat...

9 Jarmila* Jarmila* | Web | 23. srpna 2013 v 15:37 | Reagovat

Katko, příště vemte na výlet mě. :D V autě čučím na přírodu kolem a jsem unešená, že ani nehlesnu. Jdu, kam se mě pošle a neremcám. Jen chodím moc pomalu. :-D
Váš výlet se mi moc líbil. Škoda, že nevyšlo počasí. Navštívili jste zajímavá a krásná místa (i s tou zajížďkou).

10 Katka Katka | 23. srpna 2013 v 20:54 | Reagovat

[9]: To je nejlepší myšlenka dne :D Věř, že kdyby bylo víc času, neváhala bych a na výlet bych s tebou jela. A ráda. Není všem dnům konec...

[8]: V plánování to nebylo :)

[7]: JÁ NEMÁM SYNA!!!! Takže ten řidič byl úplně někdo jiný :D
V Zlatých Horách se zlato rýžovalo nebo kopalo? Docela by mě zajímal tvůj profesní životopis.

[4]: Náš tatínek je moooc rozmazlovací a potom, když má společnosti dost, tak prchací a neslyšící....A já jsem pak v jeho svatozáři za megeru.

[5]: Jenže tví mladí jsou už dospělý lidi, kteří se starají sami o sebe a něco už zkusili...toto je nejmladší a ač plnoletá, tak ještě nedostala od života co proto a tak je drobec vymazlená. S těmi ostatními je to taky v poho...

[3]: Já nejsem zase tak akční, ale chci si užít, když už někde jsem.
Zdá se, že s těmi lázeňskými zvyklostmi nám nikdo neporadí.

11 pavel pavel | Web | 23. srpna 2013 v 21:57 | Reagovat

[10]: Takže jestli přítel tvé dcery...  upřímnou soustrast.
Hledal jsem kameny od dětství jen jako amatér i když jsem jeden čas spolupracoval s Národním muzeem, oddělení mineralogie. Ještě mám někde schovanou průkazku, na kterou jsem tam měl vstup zdarma. :D

12 Babs Babs | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 22:00 | Reagovat

Olé...!...jestli jste na výletě byli tento týden, tak jsme se tu málem potkali...:D My byli v lázních Jeseník celou neděli,v jeskyních Na Špičáku ve středu a u Mechového jezírka ve čtvrtek a taky tam bylo lidí jak o pouti, pro změnu zase rodinky s rozeřvanými dětičkami. :) Ceduli ctili a nekrmili, jen se dítka rodičů vyptávala, co je to ta fauna a flóra. :)
Dnes jsme se zdolali rozhlednu Zlatý Chlum a zítra už jedeme domů. Škoda... ten týden utekl nějak moc rychle...:)

13 Frypat Frypat | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 22:49 | Reagovat

Tyhle problémy znám.Sice ne z generačního odstupu,ale z přístupu k výletu.Jednu dobu jsme jezdili na výlety a dokonce i na dovolenou se známými,ale naše představy o příjemném využití volna se tak časem změnili,že jsem řekl dost a příště sami.
Já když někam jedu,tak mám naplánované věci,které bych rád viděl,ale když se mě po cestě někde zalíbí,tak tam klidně strávím odpoledne a na zbytek se vykašlu.Ti známí měli taky plán,ale ten se musel dodržet a vše se plánovalo pomalu na minuty

14 Hanka Hanka | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 22:51 | Reagovat

Jednou jsem taky udělala tu blbost, že jsme s mladými jeli na šestidenní poznávací zájezd - Francie, Švýcarsko, Itálie, ... Já je přemluvila a byli jsme otrávení všichni, až přeposlední den se to trochu zlepšilo.
Oblast v podhůří Jeseníků, o které píšeš, trochu znám, párkrát už jsme tudy jeli. Tam je nádherně.
Povídání je vtipné a poutavé, jak je u tebe zvykem. Moc pěkně se mi četlo.
Fotky máš, i přes nepříznivé počasí, zdařilé. Zaujaly mě jeskyně, ty jsou hodně zvláštní a zajímavé.

15 Katka Katka | 24. srpna 2013 v 8:49 | Reagovat

[11]: Ani ten to není :D

[12]: Tak to jsme se dobře míjeli. Jeskyně v Út, jezírko St....bylo by to zvláštní potkat se nevědět to...:)

[13]: Mám to podobně. Jenomže mi pak připadá, že jsem ta generálka, kterou ostatní MUSÍ poslouchat. Nemusí! Ať si každý řekne co chce, dohoda je vždy možná. Stádo táhnoucí se otráveně za matkou, to bere radost:)

[14]: Děkuji za pochvalu. Pak člověka mrzí, že mezi těmi, kteří se mají rádi, je nepříjemně dusno. To se vstřebá, jen je potřeba to mít na paměti do budoucna :)

16 Daniela Daniela | E-mail | Web | 24. srpna 2013 v 10:18 | Reagovat

Aj ja mám doma Radovana, ale naozajstného s veľkým R :-) Ako píšu ostatní, nie vždy sa všetkým zavďačím s nápadmi, ktoré máš a o ktorých si myslíš, že potešia aj druhých. No s mladými chodiť na dovolenky asi nie je ten najlepší nápad. Občas sa mi stane, že idem s mojími synmi, ktorí ešte nemajú svoje rodiny, takže ideme len v trojke, ale tiež mi dávajú dosť často najavo, že do ich skupiny nepatrím. Naposledy sme tak boli na výlete na dvoch hradoch, kde bolo treba prejsť kilometre cesty lesnými chodníkmi, samozrejme do kopca, kde som ja za nimi vôbec nevládala. Takže som si po celý čas uvedomovala, že to môžem ísť rovno aj sama, veď keby sa mi náhodou aj niečo stalo, vždy boli o kusisko cesty predo mnou. Na výlet v Benátkach nespomínam zle, tam to bolo celkom v pohode. No keď ich volám na bicyklovanie, to nejde ani jeden. Ale čo ti o tom budem písať, ty máš doma iba jedného chlapa a vidíš, aké to je s ním náročné :-)

17 MirekČ MirekČ | Web | 24. srpna 2013 v 13:38 | Reagovat

Takového řidiče vyhodit z auta za jízdy střešním oknem!!! Popisuješ téměř vše, co jste prošvihli!!!

18 MirekČ MirekČ | Web | 24. srpna 2013 v 13:52 | Reagovat

A aby jste neumřeli v nevědomosti, tak vám popíšu mou zkušenost s "všimným". Kdysi dávno, když ještě byly papírové dvacetikoruny, tak jsem je v Luhačovicích na procedurách dával do průkazu pacienta. Nedávno v Teplicích nad Bečvou jsem občas koupil čokoládu tam, kde jsem byl opakovaně spokojen. Byly to ale lázně tzv. "na křížek". Kdybych byl samoplátce, tak bych asi již další peníze neinvestoval. All inklusive.

19 pavel pavel | Web | 24. srpna 2013 v 19:08 | Reagovat

[15]: Tak tvůj tajný milenec. :D

20 Amelie Amelie | Web | 25. srpna 2013 v 20:34 | Reagovat

[9]: Hlásím se do klubu:-) Co já bych dala za to, kdybych mohla jet na výlet a vůůbec bych nefrfňala. Podobně "blbé" výlety byly kdysi s mým ex, pak už mě to přestalo bavit.

21 Katka Katka | 27. srpna 2013 v 16:17 | Reagovat

[20]: Tak fajn. Bude-li nás víc, vezmeme si mikrobus :D

[19]: Bingo! Jela jsem na výlet s dětmi a mým tajným milencem :D

22 pizlik1 pizlik1 | Web | 28. srpna 2013 v 15:17 | Reagovat

Divím se, že se nebojíš kupovat přes Slevomat pobyty. Já bych měla strach.
Věřím tomu, že kdybys jela s kamarádkou, určitě by sis pobyt řádně užila, jak se patří.:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.