Báječná dovolená (1.) - cestou

21. června 2014 v 20:41 | Katka |  Cestování
Loňská premiéra dovolené ve dvou (ženách) se natolik vydařila, že bylo brzy jasné, že by měla mít další ročník.
Kolo + chorvatské ostrovy. Osvědčená kombinace. I zatoužila jsem ukázat své spolucestovatelce, proč mám raději Hvar než Krk, aniž bych si uvědomila, že cesta bude o dost delší. A k tomu jsme měly od loňska nesplněné přání - stavit se cestou tam na Bledu.

Ubytování jsem hbitě zajistila přes internet už počátkem roku, další tipy na zpestření cesty spolu s mapami jsme dostaly od kamarádů těsně před cestou. Chtěly jsme navštívit ještě největší zpřístupněnou ledovou jeskyni na světě v rakouském Werfenu. Toto však kvůli tropickému vedru zůstalo jako zárodek naší příští cesty, čili - nebyly jsme tam.

Česko jsme přefrčely brzičko ráno, už před půl sedmou jsme překročily hranice v Mikulově. Vídeň si nás v ranní špičce hodinku podržela, ale dál už byla dálnice volná a až do Klagenfurtu žádný problém. Než jsme si zvykly na jiný způsob umisťování směrovek podél silnic, už jsme se ve městě ztratily. Protože ale nikdo nehartusil "Kam mám jet, no, řekni kam? Teď! Hned! Jak to naviguješ? Jako koza!...." Vsadily jsme na intuici a správnou výpadovku našly. Upozorněny článkem na internetu, že snadná cesta tunelem Karawanken se jednak platí, jednak zpomalí kvůli opravám, přešplhaly jsme se přes Loiblpass. Provoz skoro žádný a ty výýýhledy! Řidička jásala a pochvalovala si svoje umění točit volantem...Mrkající Já jsem v samém nadšení fotila mobilem za jízdy a vždycky trefila auto před námi, svodidla, telefonní sloup, dálniční známku na skle.....a z té dechberoucí horské krásy skoro nicS vyplazeným jazykem.
Zato ze slovinské strany už to bylo lepší.

Schválně jsme vynechaly dálniční úsek k Bledu a motaly se po úbočích přes Begunje na Gorenjskem. Kochaly jsme se utěšenou zelenou slovinskou krajinou oblasti gorensjkého regionu. Není divu, že je tato oblast přírodním národním parkem.

BLED
- to je pohádka. Pastava pro oko. Nádhera. Jen do fotek jsem tu krásu nedokázala nacpat. Doporučuji prohlédnout si obrázky někde jinde, protože moje postrádají slunce a správné objektivy......prostě očima je to nesrovnatelně krásnější.

Stejnojmenné lázeňské město i jezero leží na úpatí Julských Alp na soutoku řek Sava Bohinjka a Sava Dolinka. Jezero je napájeno termálními prameny a spolu s horami, které místo obepínají ze tří stran, vytváří příznivé mikroklima pro léčení migrén, vysokého krevního tlaku či revmatismu. První lázeňský dům zde byl vystavěn v r. 1858 švýcarským lékařem Arnoldem Riklim.
Lázeňské město si oblíbil i jugoslávský prezident Tito, z jehož vily je dnes hotel (Villa Bled). Vybavení hotelu je autentické.
Jezero je často místem veslařských soutěží. Jsou na něm vytyčeny dráhy a i za našeho pobytu se evidentně na víkend chystaly závody.

Svůj stan (a to doslova) jsme rozbily v čistém a nepřecpaném kempu na samém konci jezera. Mezi přepychovými karavany a obytnými auty jsme se svým pidistanem a bez jakéhokoliv kempingového vybavení působily dvě ženský možná trochu komicky.
Do pozdního večera jsme se koupaly a slunily a kochaly.

Druhý den jsme vyjely na okružní klidnou cestu podél vody. Objet jezero na kole zabere i s důkladnou prohlídkou hradu a města tak dvě hodinky.
Vykškrábaly jsme se k hradu, který zde stojí již od r. 1011 a byl to hrad biskupský, abychom zjistily, že se na nádvoří bez zaplacení nedostaneme a hradby jsou zbudovány tak důmyslně, že přes ně při naší výšce téměř vidět není.

Neznámější je kostel Nanebevstoupení panny Marie na ostrůvku uprostřed jezera. K němu se dá doplavat nebo doplout v zapůjčené lodičce. Působivé jsou schody o 99 stupních, po kterých pokud ženich vynese svou nevěstu a poté třikrát zazvoní na zvon (který plní přání) uvnitř kostelní lodi, mají šťastný manželský život zaručen.

Pod hradem však stojí další kostel - Sv. Martina - a ten si nechám do dalšícho článku.

O soutěsce Vintgar jsme věděly, a tak když jsme na okružní jízdě narazily na směrovku s jejím názvem, neváhaly jsme. Bylo brzo ráno, a tak jsme malebnou krajinou

přes vesničku Podhom dojely ke vchodu tak brzo, že jsme v soutěsce cestou tam byly téměř samy. To jsme ocenily při cestě zpět, kdy už soutěska polykala jeden autobus turistů za druhým. Ó, jak jsme blahořečily své nespavosti. Jinak bychom si stěží vychutnaly pohledy na divokou řeku Radovnu. Z jejích vod pochází i několik druhů ryb, které se zde grilují.

Odpoledne následovalo opět koupání zakončené úprkem do stanu neboť se strhla bouřka. Ta se v horském kotlíku držela dlouho a pršelo pak až do rána. Přesto jsme zajely ještě k Bohinjskému jezeru. To je větší, ale ne tolik navštěvované. Přesto je v plánu někdy do budoucna. Vedou kolem něj turistické chodníky a je východiskem pro horské tůry, třeba až na Triglav.

Ve čtvrtek ráno jsme odjižděly z Bledu. Nerady, protože Slovinsko nás okouzlilo. Naším cílem byl ale přece jen Hvar. Abychom si ještě užily slovinskou krásnou zelenou krajinu, nejely jsme přímo na dálnici, ale pomaličku jsme překonaly další hřeben podhůří Julských Alp a prokochaly jsme se až ke Karlovaci, kde jsme se už vrhly na transchorvatskou dálnici, která tak moc usnadňuje cestu k moři. Protože jsme jely v podstatě mimo sezonu, dálnice byla téměř prázdná, s výjimkou oblasti kolem Ljubljany. A tak jsme už před 14. hodinou stály frontu na trajekt v Drveniku. A tam jsme si užily poslední teplo, poslední slunce...

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Radka Radka | E-mail | Web | 22. června 2014 v 8:34 | Reagovat

Myslím, že jsi to nadpisem článku přesně vystihla a já jen dodávám: nádhera! A také obdiv, že si to umíte tak zařídit a užít :-)

2 Intuice Intuice | E-mail | Web | 22. června 2014 v 9:20 | Reagovat

Pěkně zorganizováno. Článek je bujarý, pestrý, má švih, je vidět, že se vám relaxační odvazující dovolená zdařila. Fotky jsou povedené, jsem ráda, že je nám ukazuješ, nikdy jsem tam nebyla. :-)

3 Daniela Daniela | 22. června 2014 v 9:31 | Reagovat

Katka, už z prvej časti tvojho rozprávania to musel byť nádherný výlet. Máš pravdu v tom, že do fotky sa nikdy nedá pojať všetká tá krása prírodu, ktorú človek vidí na vlastné oči. Mnohokrát som sklamaná z toho, keď si už doma pozerám fotografie, že sa mi  nepodarilo zachytiť všetko krásne, čo som videla naozaj. Nevadí, ale to zostáva v človeku navždy v spomienkach.  V Slovinsku som bola raz v Maribore a jeho okolí a potom som ním už len prechádzala cestou do Chorvátska. Páčila sa mi jeho krajina. Už sa teším na ďalšie pokračovanie.

4 Helena Lišková Helena Lišková | E-mail | Web | 22. června 2014 v 11:45 | Reagovat

Nádherné fotky, dovolená musela být úžasná. :-)

5 Kitty Kitty | E-mail | Web | 22. června 2014 v 12:56 | Reagovat

Katko, jenom závistivě koukám a koukám. Foťák se dá koupit, ale partner, který je taky ochotný a rád, že může cestovat, mi chybí. Budu čekat na další. No ty fotky - jak fotky! Nemají chybu. Máš štěstí na souputnici, to je hodně důležitý. Tak to bylo to tajný užívání :-P

6 VendyW VendyW | E-mail | Web | 22. června 2014 v 17:22 | Reagovat

Parádní krajina a moc pěkne fotečky. Je jasné že dojmy jsem nacpat nejdou , ale věřím že to stálo za to! :-)

7 Miloš Miloš | Web | 22. června 2014 v 19:43 | Reagovat

Nádhera, Bled znám je z veslařských soutěží a že je na něj vidět z Triglavu a od tebe už vím, odkud se na něj jde. To se někdy třeba může hodit :-)

Jste šikovné řidičky. Ta spleť placených a neplacených úseků je hodně nepřehledná a platby jsou dost vysoké.

8 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 23. června 2014 v 1:08 | Reagovat

Jedním slovem, prostě krása, jste šikulky.

9 Katka Katka | 23. června 2014 v 6:44 | Reagovat

[3]: Přesně tak jsem to měla já - jen jsem o Bledu věděla, že je tam hezky. Jednou jsem projela okolo s tátou....a nic víc. Až letos. Stojí to rozhodně za několik dní. Je to krásný kraj.

10 Katka Katka | 23. června 2014 v 6:46 | Reagovat

[5]: Přesně tak. Stejně a nebo spíš víc důležitý je - S KÝM jedeš, než KAM jedeš :) Mám velkou kliku!

11 Katka Katka | 23. června 2014 v 6:50 | Reagovat

[7]: Mně se to po stránce placení či neplacení zdálo letos jednoduché. Rakousko - musíš mít známku a je na 10 dní, což dostačuje. Chorvatsko - už není tolik úseků, takže se vyzvedne kartička na začátku a platí se až na samém konci. Alespoň pro ten náš úsek Karlovac - Ploče. Dřív bylo úseků víc a víc se čekalo ve frontách na "cestarině." Slovinsko - známka pouze na 7 dní, což jsme nestíhaly....zpět jsme se kousku dálnice (cca 100 km) u Mariboru vyhnuly a jely "okreskama." Bez problémů a větší zážitek. Vesnice jsou krásné. Na dálnici jsme se vrátily přesně na hranicích v Sentilj.
Tobě by se ve slovinských horách moc líbilo!

12 Katka Katka | 23. června 2014 v 6:52 | Reagovat

[1]:[2]:[6]:[8]: Jj - všechno vyšlo podle našich představ. A to - co nevyšlo, tím jsme se netrápily. Když se jednou rohodnu, že se BUDU mít dobře, tak mě přece nerozhodí taková prkotina jako déšť, bouřka.... ;-)

13 Jarka Jarka | Web | 23. června 2014 v 9:21 | Reagovat

Líbí se mi hory, líbí se mi krajina, líbí se mi i jednotlivé detaily. Víc než hrad, mě okouzlil ten ostrůvek s kostelem, taky obdivuji tu malovanou kapličku i průzračnou vodu řeky Radovny. Píšeš, že jste se koupaly, tak to by mě zajímalo kde, protože ta Radovna, musela mít vodu úplně ledovou. :-D

14 Katka Katka | 23. června 2014 v 9:44 | Reagovat

[13]: V Bledu, Jarko. Do toho pramení termální voda, tam je voda teplá - píše se - ale až tak teplá jako třeba v Maďasku není.

15 dáša dáša | E-mail | Web | 23. června 2014 v 12:58 | Reagovat

Bled je překrásný tím kostelíkem na ostrůvku,jinak je tam hodně hotelů a diskoték. Bohinj je romantické a méně cestovního ruchu.
Máš krásné fotky :-)
Byla jsem tam několikrát, střídání počasí je ovlivněné horami, jednou jsme klepali zubami, jindy vedro a voda jak kafe, ale zase ti diskotéky a světelné efekty . Ale stejně mám ta jezera moc ráda :-)V dobré společnosti bez stresů a krásné prostředí je blahem na duši :-) Musely jste se mít báječně. :-D
Těším se na pokračování :-)
Katko, ať se Tě co nejdéle drží nabraná enrgie a radost :-)  :-)  :-)

16 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 28. června 2014 v 17:33 | Reagovat

Krásná krajina, hory a jezera! Voda v nich ale určitě byla studená. Příští rok se bude opět opakovat dámská jízda?

17 Hanka Hanka | E-mail | Web | 29. června 2014 v 16:35 | Reagovat

Nádherné záběry, Katko! Hory jsou úžasné a moc se mi líbí i památky, hlavně kaplička, ta je kouzelná. Divoká Radovna, most nad splavem, to je teprve paráda, krásná řeka. :-)
Není nad to vyrazit na dovolenou se spřízněnou duší. :-)

18 Lels Lels | Web | 19. července 2014 v 23:43 | Reagovat

Krásné fotografie, nádherná příroda, co víc si přát :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.