Náš život s koňmi - Už jsou v Ráji - 2.

30. dubna 2015 v 13:42 | Katka |  Zvířata
Začíná exkurze do našeho C&K Paddock Paradise.
Nejprve sice neumělý a trošku nepřesný, leč pro orientaci dostačující plánek.

Start i cíl je u boxů. I když nejsou C(omtessa) & K(ahan) nikdy zavíráni (s výjimkou silvestrovské noci a krátké návštěvy kováře - zavřený je vždy kůň, který čeká, aby neodešel a druhého tím neznervóznil), rádi několikrát denně v boxu pobývají a odpočívají (vestoje i vleže), schovávají se před větrem a deštěm (ale to musí být opravdu hodně silný, aby zalezli) a 2x denně si přijdou pro něco na zub (ne že by to bylo nutné, ale udržujeme tím jakous takous morálku a kontakt Usmívající se). Před boxy je zábradlí sloužící k případnému krátkodobému uvázání koně při ošetřování. V těsné blízkosti boxů je zpevněná plocha, kde jsme dosud krmili. Hned naproti přes cestu máme seník a blízko boxů také vozík na hnůj. Na tom není nic nového, na to jsou koně zvyklí.

První změna nastala pro ně na přístupové cestě. Vybrali jsme ji, vyložili speciální textilií (aby se štěrk nezašlapal) a navrstvili pískovcový štěrk. Toto docela náročné opatření plní hned několik funkcí. Pro nás je to úúúžasné zlepšení, protože právě tento úsek byl při deštích vždycky rozhabněný a rozdupaný do hloubky nejmíň 30 cm. Koně si na štěrku samovolně obrušují kopyta, zvykají si na náročný terén. Nemohou tam vlítnout jako janci, musí dávat pozor.....To vše platí, pokud po tom povrchu opravdu chodí. Oni jsou ale natolik pohodlní a vynalézaví, spíš bych řekla vyčůraní, že raději chodí po uzoučkých okrajích, kde štěrk není....a my to pozorujeme a zasypáváme a zasypáváme....S vyplazeným jazykem

Vydáme se po treku nahoru nad stáje a doprava, první zastavení je u dvou višní zbylých ze sadu, který tu býval. Mají poskytovat stín. Nevím, jak dlouho to dokážou, protože koně je rádi okusují, loupou kůru. Nu, až je zlikvidují, nebudou mít stín...

Pokračujeme dlouhým trekem až do dalšího rozšíření kolem další višně. Asi ji potká stejný osud. Zde stoupáme do poměrně strmého svahu a odbočujeme znovu doprava podél plotu prorostlého hustým křovím. Sice je to trnité, ale záměrně jsme to nijak neupravovali, to jsou ta místa, kde musí být koně ostražití, aby je "nesežrala puma" a jdou tím pádem rychleji. Zakrátko musí, pokud se nechtějí vracet, odbočit vpravo z kopce a zalézt do lesíka. Těžko říct, jetli tam polezou ze zájmu nebo do stínu nebo tam vůbec nepolezou kvůli "pumě". Pro jistotu se jim tam připraví seno.

Z lesíka mohou vylézt jedním ze tří výlezů (do kopečka) a napojí se na trek na protější straně pozemku. Ten je hodně dlouhý a je zpestřen několika "zábavnými stanovišti". Na prvním mohou odpočívat a rozhlížet se neb je vysoko, tak uvidí široko daleko a to oni mají rádi. Na další úsek jsme rozmístili cik-cak polena, která je opět donutí pozorně klást nohy.
V plánu je za podobným účelem ještě kamenný úsek. Na konci této rovné štreky je v rohu opět rozšířené místo, kde se už teď rádi váleli a lehávali tam a pospávali. Šířka treku je variabilní, což je nutí měnit tempo. V širokém úseku se loudají, v úzkém se trochu bojí a jdou rychleji.

Odbočujeme doleva a terén se svažuje dolů. Nyní mají možnost volby odbočit znovu doleva na původní cestu směrem k boxům nebo obejít obdélník kdysi plánované jízdárny, přejít pískoviště, případně se v něm vyválet, pohrabat si - to pochopili okamžitě a využívají.

Další novou možností je sejít po mezi až dolů a vydat se doleva po námi užívané cestě mezi plotem a potokem, jehož břehy jsou hojně porostlé vrbami, olšemi...takže zde bývá stín.

Mysleli jsme, že zlatým hřebem celého treku pro ně bude možnost vlézt si až do potoka. Zatím se ale sami neodvážili. E je lákala všemožně. Comtessa se nenechala a Kahan ano, ale stejně do vody nevlezl. Nebudeme nic lámat přes koleno, buď si na to přijdou....nebo ne. Jejich volba.

Pokus o zavedení Com k vodě nenásilně se moc nedařil....

....když nechceš jít sama, dovedu tě....a stejně se tam nezdržela.....

....to Kahánek byl statečnější.

Od včerejška u bezpečně vím, že k vodě chodí. Oba.

A jsme doma Usmívající se

Po 21 dnech od rozhodnutí jsme otevřeli první část - tu vlevo od boxů. Na druhé části - dlouhém úseku u lesíka chybí ještě natahat pár desítek metrů drátu a pásky. Na to už pracovním silám došla energie a čas a vzhledem k jejímu nutnému odjezdu do Brna jsme druhou etapu odložili. Nevadí. I z té první byli koně celí diví. Zatím si zvyknou, zažijí si nový systém a potom je pustíme dál.

Snažili jsme se treky vytvořit tak, aby byl celý okruh pestrý. Aby na nich bylo to, co mají koně rádi (pozorovatelny, odpočívárny, pískoviště, přírodní voda) , to, kde musí být ostražití (křoví) a pozorní (překážky) a to, kde musí pořádně máknout (kopečky). Ať půjdou jedním nebo druhým směrem, kopcům se nevyhnou. Prý se přirozeně pohybují proti směru hodinových ručiček. Na to jsem zvědavá Usmívající se.

Budování bylo náročné i radostné. Podílelo se na něm hodně lidí a všem patří velký dík a svým způsobem i obdiv za to, v jak krátkém čase jsme mohli do paddocku koně pustit. Nemůžu ale říct, v jak krátkém čase bylo hotovo, protože jednak hotovo ještě není a obávám se, že ani nikdy nebude S vyplazeným jazykem Nám zbývá těch pár úkonů k dokončení treků a na koních je úprava povrchu. Cílem totiž je, aby v paddocku bylo co nejmíň trávy. Krmení pak bude rozváženo po treku. Nebudou mít sena "ad libitum", ale svoji dávku rozdělenou do kupiček po co nejdelším úseku. Pak budou chodit, zlepšovat kondici, brousit kopýtka, budou mít celý den co dělat a dostanou se na normální váhu. A budou spokojení. Věřím tomu Usmívající se.

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 VendyW VendyW | E-mail | Web | 30. dubna 2015 v 13:55 | Reagovat

Je to pro ně zajímavé věcmi které doposud nedělali, takže by se jim to určo mohlo líbit. A až to bude celé budou mít o zábavu postaráno! :-)

2 Kitty Kitty | E-mail | Web | 30. dubna 2015 v 16:05 | Reagovat

Tajím dech nad vymakaností všeho. Určitě jste bádali jak jim zpestřit pobyt a taky jim zajistit dost pohybu. Baví mě možnost "být ostražití" a taky koupačka. Určitě rychle pochopí a nebo vy zjistíte, co vám koně sami napoví. Držím vám palce - jsem si jistá, že se vzájemně pochopíte a prospěch bude oboustranný. Clověk neznalý problematiky nedomyslí, ale vypadá to chytře. Přeju vám, ať vám celý projekt dělá radost :-)

3 Jitka Jitka | E-mail | Web | 30. dubna 2015 v 18:07 | Reagovat

Koníci mají zábavu a to je pro ně hodně důležité, když není čas na rajtování. Vytvořili jste jim opravdový koňský ráj. :-)

4 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 30. dubna 2015 v 22:29 | Reagovat

Parádní

5 Jarka Jarka | Web | 1. května 2015 v 9:24 | Reagovat

No jasně, že koně budou spokojení. Já jsem z celé trasy nadšená a hrozně moc by mě bavilo pozorovat koně, jak si nové prostory prohlížejí a co jim "říkají". :-D

6 Hanka Hanka | E-mail | Web | 1. května 2015 v 16:38 | Reagovat

Za mák tomu nerozumím, Katko, ale z pohledu naprostého laika se mi "Ráj" náramně zamlouvá.
Hlavně fotky se mi líbí. :-)

7 Katka Katka | 1. května 2015 v 21:58 | Reagovat

[5]: To mě taky baví. Vidím na ně z kuchyně, pokud se potulují u stáje. Eliška ze svého podkroví vidí dál.

[6]: Nedivím se, že máš pocit, že tomunerozumíš. Ale tento způsob chovu není tak těžký. Vychází z původních podmínek a je pokud možno co nejvíc přirozený. My máme všechna zvířat spíš než na povel na důvěru a porozumění.

[2]: Je to tak, jak píšeš.

[1]:[3]:[4]: Děkuju za komentář i pochvalu :-)

8 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 3. května 2015 v 13:50 | Reagovat

Plánek je parádní, člověk si to lépe dovede představit. Koníkům se to bude určitě líbit, vždyť je to stavěné a vymyšlené s citem a láskou k nim, k jejich potřebám. I k vodě se naučí všichni. Koně jsou společenská zvířata a odkoukají od sebe. Když jeden půjde, půjde i další. :-)

9 Katka Katka | 4. května 2015 v 7:30 | Reagovat

[8]: Díky :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.