Chorvatsko 2015

22. srpna 2015 v 22:16 | Katka |  Cestování
Když už jsme ujeli na Velikou Planinu takovou dálku, bylo by škoda se po dvou dnech vracet, zvlášť když je to k moři ani ne 200 km.
Sjeli jsme z hor a nedaleko Kamniku jsme navštívili obec Volčji Potok. Hlavním objektem pro nás bylo arboretum o rozloze 85 ha, ale je zde možné prohlédnout si i výstavu tropických motýlů a zahradnické centrum. Základem arboreta je krásný park, který je stále rožšiřován. Je zde velikánské dětské hřiště a pohyblivé skulptury dinosaurů. Rozárium bylo dost umořené vedrem. V jezírku mohutně šplouchalo obrovské množství kaprů chtivých krmení. Bylo jich tolik, že z nich šla až hrůza. Celkově na nás ale arboretum působilo poněkud zmateně. Čekali jsme, že půjde spíš o naučnou záležitost a ne takový tematický zmatek.

Na Istrii jsme si vyhlédli městečko Vrsar, kde jsme začali shánět ubytování. Protože jsme neuspěli, zkusili jsme totéž ve Funtaně a Poreči. Všechna informační centra odpovídala, že jsou plně obsazeni. To nebyla zrovna příjemná situace. Nezbývalo, než chodit po domech označených ZIMMER FREI a ptát se. Asi po dvou pokusech nás odradilo i to. Já byla hotova to zabalit a jet domů Zamračený, ale pak jsem se přece jen vzchopila a oslovila muže, který mi připadal jako majitel apartmánového domu. Ani ten nás sice neubytoval, ale po chvíli telefonování sedl do auta a zavelel, ať ho následujeme. Skončili jsme v přístavním městečku Cervar - Porat. Kromě toho, že jsme se tam stali štamgasty jedné restaurace, kam jsme denně chodili na jedno veliko točeno Karlovačko a krásně teplého a čistého moře, nemohu o Cervaru říct nic pozitivního. Je to soustava ošklivých panelových staveb. Působí dost depresivně, že řada obchůdků, restaurací, barů a i ubytovacích zařízení je zpustlá a mimo provoz.

Jako vždy v Chorvatsku jsme si pochvalovali pohostinnost a výtečnou kuchyni, kde jsme preferovali ryby. Pokaždé jsme jako pozornost dostali závěrečný likér, jednou dokonce domácí dezert a jednou celou rundu piva.

Na velké výlety a procházky bylo moc vedro, takže jsme vyrazili jen jednou, a to hned po ránu do nedalekého Novigradu.
Městečko pěkné, ale nijak výrazně jiné než ostatní pobřežní města. Byli jsme spokojeni zakoupením domácího olivového oleje a posezením v kavárně, kde bylo místo klimatizace použito mlžení, což bylo velmi příjemné.

Ještě k jednomu výletu nás zlákala směrovka u silnice. Jama Baredine je jednou z mnoha jeskyní v této krasové oblasti. Doufali jsme, že se zde ochladíme, ale oblékali jsme se zhola zbytečně. Žádné velké chladno tam nebylo. Krápníková výzdoba se nám hodně líbila. Průvodce byl správný showman. To, na co jsem se nejvíc těšila já, nás čekalo na samém dně jeskyně. Žije zde tvor, kterého jsem (stejně jako nejspíš skoro každý) znala jen z hodin přírodopisu. Je to Človéška ribica - Human fish - Proteus anquinus, neboli Macarát jeskynní. Jde o velmi zvláštního endemického obojživelníka, který se vyskytuje v balkánských krasových oblastech. Dorůstá délky až 35 cm, jeho oči jsou překryté kůží, takže se orientuje čichem. Živí se drobnými vodními bezobratlými, avšak dokáže vydržet až 12 let bez potravy, neboť má velmi pomalý metabolismus. Přežívá jak v teplotách kolem bodu mrazu, tak i při 30 st C.

Užili jsme si dovolenou opravdu důkladně. Nejvíc moře, ke kterému jsme chodili jako do šichty a rovnou na dvousměnný provoz. Příště ale, pokud nějaké příště bude, pojedeme opět mimo sezonu.

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Jitka Jitka | Web | 22. srpna 2015 v 23:02 | Reagovat

Pěkné putování. Asi je lepší jet po sezóně. Není tam tolik lidí a ubytování se lépe sežene. Právě dnes přijela neteř a přivezla mně šest litrů domácího olivového oleje z Chorvatska. Jezdí každý rok ke stejným domácím a moc si to pochvaluje. Už jsou tam jako členové jejich rodiny. :-)

2 Kitty Kitty | E-mail | Web | 23. srpna 2015 v 7:04 | Reagovat

Je dobře zkusit něco "mimo záměr". Mimo sezónu tam může být smutněji, i když volněji. Tak příště zase o kousek dál. Přeju vám to a díky za článek :-)

3 Jarka Jarka | Web | 23. srpna 2015 v 8:43 | Reagovat

Soustava ošklivých panelových staveb, by mě asi taky nenadchla, ale na druhou stranu, jsi vypadla z pracovního a domácího stereotypu a načerpala nových sil. 8-) Ten Macerát, není pěkné zvířátko... 8-O  :-)

4 VendyW VendyW | E-mail | Web | 23. srpna 2015 v 8:49 | Reagovat

Dcery ex ta jejich rodina jezdili taky leta letoucí a asi ještě jezdí ke stejné rodině. Jednou to ale s dcerou změnili protože neměli u nich volno a nakonec dopadli málem jak vy, ale oni to ubytování sehnali po třech hodinách :-) . V ještě hezčím apartmánu. Macaráty lze pěstovat i v akváriu, párkrát jsem je viděla v akvaristice.

5 Jarmila* Jarmila* | Web | 23. srpna 2015 v 11:00 | Reagovat

Nejvíc se mi líbí fotky z jeskyně. :-) Má krásné krápníky. Macarát vede. Toho jsem naživo neviděla. Do zoo nechodím a do akvaristiky také ne.
Líbí se mi jeho pojmenování v chorvatštině. ;-)  :-D

6 Intuice Intuice | E-mail | Web | 23. srpna 2015 v 13:07 | Reagovat

Zážitků máte spousty. To hledání noclehu by asi moc pro mne nebylo, mám ráda vše nalajnováno předem. O tom živočichovi jsem nikdy neslyšela. :-)

7 Katka Katka | 23. srpna 2015 v 20:46 | Reagovat

[1]: My jsme taky chtěli ke stejným.....kdyby jedno trdlo (já) neztratilo kontakt.

[2]: Znám to, není tam smutněji. Mně se tam nejvíc líbí v červnu. Na podzim už je personál po sezoně unavený....

[3]: Třeba se ti někdy bude hodit informace, že Cervar-Porat není malebné městečko ;-)

[4]: viz č. 1

[5]: Macarát mě taky potěšil....vidět ho naživo. Manžel pořád říkal, že ty krápníky jsou jiné než u nás....já nevím....

[6]: V normálních podmínkách bych si taky vše zamluvila předem. Ale spolucestujícím se to zdálo drahé....fakt je, že jsme ušetřili hodně....a nervy pocvičili. Nejsem moc bojovný duch. Už jsme takto jely jednou s kamarádkou, ale to bylo před sezonou a v i-čku nám dali vybrat z X možností....o sezoně je to úplně jiné.

8 Hanka Hanka | E-mail | Web | 24. srpna 2015 v 10:04 | Reagovat

Měli jste to tak půl na půl, Katko.
Provázela vás trochu smůla, ale užili jste si i pěkné chvíle.
Kapří hemžení působí skoro odpudivě, jinak se mi fotky z arboreta líbí, na nich žádný zmatek vidět není.
Moc pěkné jsou i záběry z jeskyně.
Macaráta jeskynního znám taky jenom ze školy, jsem ráda, že konečně vidím, jak vypadá ... jako duch! ??? ;-)

9 Katka Katka | 24. srpna 2015 v 13:15 | Reagovat

[8]: Myslím, Hanko, že jsme měli je smůlu, kterou jsme mohli očekávat.... ;-)
Celkově jsme byli velmi spokojeni.

10 Hanka Hanka | E-mail | Web | 24. srpna 2015 v 17:08 | Reagovat

[9]: Tak je to fajn, Katko. :-)

11 Dana Dana | E-mail | 25. srpna 2015 v 7:19 | Reagovat

Pěkné počtení k snídani..i poučení..Hodně DOBRÁ dovolená. :-D

12 MarijaKes MarijaKes | Web | 25. srpna 2015 v 11:18 | Reagovat

Obdivuju cestovatele, jako jste vy. Já bych si netroufla vyjet ani u nás někam takto bez zajištěného ubytování předem. je fakt, že nejezdím autem, ale i tak. Dcera přijela z Chorvatska nadšená, ale byli s cestovkou a vše zajištěné a říkala, že prý není problém sehnat ubytování, že je tam všude právě Zimmer frei, ale jak vidno, tak není nic, jak se jeví. :-)

13 Katka Katka | 26. srpna 2015 v 6:02 | Reagovat

[12]:Problém byl jenom v nás. Jedu-li na nezajištěnou dovolenou, nemůžu počítat, že to bude snadné. Už mě to, ale pouze v tu chvíli, zmohlo dvakrát. To znamená, že nejsem "odvážný cestovatel". Ale lepším se ;-) Píšu to jako o sobě, což není rozhodně sebestřednost. Jedna spolucestující na mě hledí, stojí mi při boku a česky rozšafně radí, co uděláME, ovšem plně spoléhá na mě. Druhý cestující "hlídá auto", protože "na tohle není." :-D Hozena do vody, učím se tedy plavat :-P
Cedulky ZIMMER FREI často napůl lžou. Cimry tam jsou, ale nejsou právě teď frei. No a jinde ano....a to se právě musí ptát. Ale jsou i jiná místa, kde lidé neustále chodí a nabízejí ubytování (říkala známá, že to i v plné sezoně zažila). Tam co jsme byli my, tomu tak nebylo. Ale jak už jsem říkala, vše dobře dopadlo.

14 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 27. srpna 2015 v 13:38 | Reagovat

Nevěřila bych, že je to tam tak obsazené. Vždycky jsem byla buďto květen, červen, nebo až září. Ale nelíbilo se mi tam. Chorvatsko zkrátka není moje oblíbená země, to už je pro mě přijatelnější Itálie.

15 Katka Katka | 29. srpna 2015 v 20:32 | Reagovat

[14]: Tak to mě překvapilo. Můžeš mi říct, PROČ se ti v Ch nelíbilo a PROČ v It ano?
Já byla u moře v It jen tak na dvě hodiny na té "levnější, české" straně, tuším, že východní, a tam se zase nelíbilo mně. Písčité pobřeží, špinavá voda a moc lidí.

16 Miloš Miloš | Web | 29. srpna 2015 v 22:14 | Reagovat

Macaráta jsme viděli ve Slovinsku v jeskyni Postojna. Byli však jen několik málo centimetrů velcí, ne víc než 5 cm. Do sluchátek nám říkali, že bez potravy vydrží až 4 roky a dožívají se asi 100 let.

Chorvatsko se mně líbí, z pobytů znám Mali Lošinj, Split, Dubrovník a Plitvická jezera a všude bylo pěkně.

17 Katka Katka | 29. srpna 2015 v 22:38 | Reagovat

[16]:Ohledně těch údajů o macarátovi - říkají a píší všude něco jiného. Viděla jsem někde, že vydrží bez potravy až 12 let a žije 75 - 100. Ostatně - je to jedno. Tak jako tak je to zajímavý a divný tvor. Připomíná mi Gluma ;-)
Náklonnost k Chorvatsku sdílím, ačkoliv jsem byla na úplně jiných místech. Kdybych si mohla vybírat, tak vždycky ostrovy a vždycky mimo sezonu a vždycky s kolem :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.