Šumavou i Po(d)šumavím - na kole i pěšky

26. června 2016 v 20:27 | Katka |  Cestování
13. - 17. 6. 2016
Kamarádka o nás tvrdí, že se podle termínu naší dovolené dá směle předpovídat počasí. Často se nám stává, že nám dovolená z větší části proprší. Přesto z toho nebýváme otrávení. Umíme se zabavit i v dešti. Památek pod střechou je všude dost a hodně moc spát a číst taky není k zahození. Cestou sem to vypadalo, že se zase vyplní ta trochu škodolibá předpověď, přesto si už třetí den říkáme - byl to moc pěknej den.

V pondělí jsme jeli většinu cesty v dešti. Ubytovali jsme se na Libínském sedle ve stejnojmenném hotelu. Kromě pěkných čistých pokojů mají ještě jedno velké plus - výborného kuchaře. První večer jsem si pochutnala na výjimečně dobrém zapečeném francouzském toastu. Další večer na nás čekalo gurmánské jídlo. Mnohý by na ním možná ohrnul nos, protože to bylo pomalu dušené hovězí žebro, což je zdánlivě obyčejné maso. Pocházelo ale z místního mladého po celý život paseného býčka....a byla to opravdu dobrota. V ceně jsme měli i domácí čerstvě připravené dezerty - lívance, palačinky a kávu.

V úterý jsme autem popojeli na Kvildu a na kole pokračovali na Horskou Kvildu - Filipovu Huť - Modravu - podél Vydry a Vchynicko - tetovského plavebního kanálu na Javoří pilu a odtud opět na Modravu a přes Filipovu Huť zpět na Kvildu ( 37 km ). Překvapilo mě, že cyklostezky jsou vedeny stále po asfaltových lesních cestách a na cesty opravdu lesní není cyklistům vjezd povolen. Protože jsem na Šumavě dobrých 15 let nebyla, divila jsem se, kolik krásných a většinou nerušících, stylových rekreačních objektů tu vyrostlo nebo bylo rekonstruováno. S potěšením jsme
zaznamenali, že je zde touto dobou velmi málo lidí. Většina z nich jsou ti starší a potom velmi mladí se svými ratolestmi v přípojném vozíku za kolem.

Hradlový most na řece Vydře. Zde začíná Vchynicko tetovský plavební kanál, který propojuje řeku Vydru a Křemelnou. Vybudován byl v letech 1799 - 1800, sloužil k plavení dřeva. Dnes je technickou památkou.

Vydra

Vchynicko - tetovský plavební kanál ( pohled proti proudu )

Tříjezerní slať

Modravský potok

Modravský potok. Tady jsme pozorovali konipasa horského

Kochala jsem se potokem a manžel říká - "podívej se na druhou stranu" - kůrovcová kalamita. Je to hrozné, ale svým způsobem je to i hrůzně krásný pohled...jako z jiného světa

Ve středu od rána vydatně pršelo. Nastal čas pro hrady, zámky a jiné podobné objekty. My jsme zvolili Hlubokou nad Vltavou. Samotný zámek je stále krásný, ale byla jsem trochu rozčarovaná z velmi špatného značení příjezdu, téměř žádného pořádného parkoviště a velmi malé rozlohy upraveného parku.
Objevila jsem však překrásné zadní průčelí zdobené litinovými schodišti a zábradlími.

Hluboká nad Vltavou (poněkud našišato)

Takové trvalkové záhony jako jsou na Hluboké bych chtěla mít....

Litinové krajkoví

Lovecký zámeček Kratochvíle (poblíž Netolic) stojí na místě, které věnoval za jeho služby (budování rybníků) Vilém z Rožmberka Jakubu Krčínovi z Jelčan. Ten zde nechal vybudovat tak půvabný nový dvůr s loveckou oborou, že jej s ním vladař směnil za Sedlčany a nechal zde vystavět po vzoru italských vil zámeček. Nám se zde moc líbilo. Zámeček obklopen vodou a obehnán zdí působí velmi příjemně a útulně.

Kratochvíle

Zámecký kostel

Voda vůkol neměla ani tak obranný charakter, jako spíš sloužila k zachování pevnosti dřevěných pilot, na kterých byl zámeček ve zdejší podmáčené krajině vybudován.

Ze čtvrtka se vyklubal snad až moc teplý den. My jsme tentokrát zvolili naučné cyklostezky v okolí Netolic. Kličkovali jsme mezi mnohými krásnými a rozlehlými rybníky, stoupali nahoru mezi poli i sady a za odměnu zase klesali dolů šupem, abychom vzápětí mohli zase funět do kopce. Projeli jsme tak mezi sady lhenickými i chelčickými, což nás profesně zajímalo. Největším a naprosto nečekaným objevem ale byl poutní kostel Lomec ( více zde: http://www.sedesestry.cz ) zvaný též Lomeček.

Kostel jména Panny Marie (zakladatel Karel Filip Buquoy) Lomec zvaný též Lomeček

Sakristie kostela

Baldachýnový oltář je úžasný. Foto jsem si musela vypůjčit ze stránek o Lomci

Domov Šedých sester na Lomci.

Loučíme se s Lomcem a je nám to docela líto, protože je zde ještě leccos k vidění a poznávání.

Čas se nám krátil a předpvěď na pátek nebyla příznivá. Chtěli jsme stihnout co nejvíc, proto plán byl - dopoledne, kdy ještě trvaly přeháňky - nejvýš položený hrad v ČR Kašperk, potom přejezd do Prášil a odtud cyklovýlet na Prášilské jezero, Poledník s rozhlednou, Srní..... Už než jsme došli ráno k autu, byli jsme dosti mokří od jemného hustého mrholení. Vzdali jsme tedy nakládání kol a rozhodli se, že z Prášil půjdeme pěšky. Že v Prášilech najdeme jen torzo kdysi pěkné botanické zahrady, protože se zde staví jakýsi velkolepý (snad) penzion a že bude pršet tolik, že pěší tůru taky vzdáme, to jsme ráno ještě nevěděli.
Kašperk se nám moc líbil. I v mlžném a deštivém oparu vypadá přímo filmově krásně. Průvodce se zdál být z party lidí, kteří zde provádějí výzkum a záchranné práce, proto byla prohlídka tak zajímavá i vtipná. Strávit hodinu v prázdných zdech bez střech a přesto se nenudit suchými historickými fakty, to chce průvodcovský o showmanský talent.

Kašperk před námi. Kašperk - původním jménem Karlsberg ( založen Karlem IV. - 1356 ), střežil Zlatou stezku .
Kontrolní otázka - CO SE PŘEPRAVOVALO PO ZLATÉ STEZCE?

Kašperk nad námi

Šumavské panorama z Pustého hrádku ( měl bránit Kašperk před ostřelováním )....ale nebránil neboť Kašperk nebyl nikdy dobýván

Od čtvrtka se penzion plnil (dosud nás bylo jen asi 10 hostů) a vypukly takové ty hezké lidské hrátky. Tohle je MŮJ stůl! Sice jsem přijel poslední, ale co bych si na něj nedal vlastnoručně psanou cedulku "Reservé". Servírka zapomene co může. Ke stolu obsazenému čtyřmi osobami přinese tři objednané polévky a už pádí jinam, aniž by zaznamenala, že ten čtvrtý si objednal také. K rezervovanému saunování jsme se ani nedostali, protože v určenou hodinu bylo obsazeno, šéfová nikde a jediná dostupná osoba byla natolik neznalá, že nám na náš dotaz KDY jdeme tedy na řadu my odpověděla, že JE OBSAZENO, kdy bude volno neví a my máme čekat. Jasně že jsme nečekali....ani se nehádali. Za to nám to nestálo. Ráno jsme zmizeli hned po snídani, abychom si celkový dojem nekazili dál a dál. Neprofesionální přístup pokazil dosud dobrý dojem. Ale otrávit jsme se nenechali.

Cestou zpět jsme ZASE nenavštívili Chýnovské jeskyně, jak si slibujeme pokaždé, když jedeme okolo. Doma nás čekala brněnská dcera....a tak jsme spěchali, abychom se užili. A popravdě - cestou tam jsme se byli u jeskyní alespoň podívat. Bylo pondělí - zavírací den - a na každých 10 m příjezdové cesty k parkovišti hlásala cedule s výrazným nápisem - Vaše auto není trezor!!! Čili - cokoliv vám může být ukradeno a my za to neručíme. Nerozhodný Jasně, že je to dobře míněné varování, ale jako lákadlo k turistické zajímavosti to nepůsobí.

Naše dovolenkové aktivity ještě pokračovaly po návratu domů, ale o tom až jindy

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Kitty Kitty | E-mail | Web | 26. června 2016 v 21:58 | Reagovat

Umíte si užívat. Pohybem i dobrým papu. Neodplavila vás voda, to je dobře. Jste zpět a můžete se těšit zase na další výlet :-)

2 Věrka S. Věrka S. | E-mail | 27. června 2016 v 6:37 | Reagovat

Kačí, díky tobě a krásným fotkám jsem si připomněla dovču na Šumavě, navštívili jsme tenkrát stejná místa. Byli jsme mladší a sloužily nám nohy :-) , teď už jen vzpomínáme. A je moc fajn, že jste se nedali ničím otrávit! Měj se krásně sluníčkově a těším se na další povídání.

3 Katka Katka | 27. června 2016 v 6:55 | Reagovat

[1]: A co ty, Kitty? Nechystáš někam? Když hospodář "zlobil", byla jsi cestovatelka. ;-) Když se to doma uklidní, člověka to nežene z domu, což je samozřejmě dobře.

[2]: Věrko, děkuju za milý komentář. I vzpomínky jsou prima. Člověk se holt musí svému tělu trochu přizpůsobit.

4 Intuice Intuice | E-mail | Web | 27. června 2016 v 8:22 | Reagovat

Krásný článek plný nejen obrázků a cestování, ale i zajímavých myšlenek. Vidím z prvních fotek, že opravdu sluníčko mělo dovolenou. Později se to vylepšilo a fotky jsou hned veselejší. Jediné místo, které poznávám a byla jsem, je hrad Kašperk, je to tak 20 let. I když on se jistě nemění.O nějakém Hrádku nad ním jsem neměla tušení. Co se přepravovalo po Zlaté  stezce, nevím, a tak rozpustile hádám: ZLATO! :-)

5 Kitty Kitty | E-mail | Web | 27. června 2016 v 10:08 | Reagovat

To víš že chystám. Sice nezlobí, ale když jsem poznala blaho láznění a scuků, snažím se si to přivolat dál. Teď jsou na řadě buď Piešťany nebo Luhačovice no a scuk někde na Ostravsku. Zatím nevím. Je příhodný čas, i mergle by byly, ale doufala jsem, že "zhubnu do plavek" :-(

6 Katka Katka | 27. června 2016 v 10:14 | Reagovat

[4]: Zatím ti jen napíšu, že to tak na té stezce nebylo. Ale to ty jsi věděla, ty jen střílíš :-)

[5]: Milá Kitty, na to nečekej. Podle sebe vidím, že bychom se nedočkaly :-D

7 Jitka Jitka | Web | 27. června 2016 v 10:57 | Reagovat

Krásná krajina i architektúra.Je u nás krásně, kam se podíváš. :-)

8 duchodkaevka duchodkaevka | 27. června 2016 v 18:04 | Reagovat

Také jsem si zavzpomínala na dovolené na Šumavě, je tam nádherně a já děkuju za pěkné fotky :-)

9 Intuice Intuice | E-mail | Web | 27. června 2016 v 18:55 | Reagovat

[6]: Fakt si to nepamatuji, byla jsem tam před 20 lety, to už mezitím proteklo vody v řece, nevím nic a fakt jen střílím. Tak to jsem zvědavá. :-D

10 Hanka Hanka | E-mail | Web | 27. června 2016 v 19:29 | Reagovat

Na Šumavě vyjde málokdy slunečné počasí, Katko, my jsme tam byli několikrát a pokaždé pršelo.
Tímto článkem jsi mi připomněla naši krátkou dovolenou před mnoha lety.
Absolvovali jsme téměř stejnou trasu, jenom to bylo autem a pěšky. ;-)
Kromě Lomečku jsme byli všude.
Vzpomínám si, že na Kašperku nás zastihla pořádná bouřka s lijákem.
Nafotila jsi skvělé snímky, zvlášť ty z Kratochvíle a Lomce jsou parádní, tam jste měli skvělé počasí. :-)

11 Katka Katka | 27. června 2016 v 23:50 | Reagovat

[7]: To tedy ano. Mám ty dovolené po Česku moc ráda.

[8]: My tam byli kdysi dávno a vzpomínky nás tam přivedly zase...

[10]: To je pravda, že na Šumavě často prší. Když se to alespoň střídá, je dobře.
Díky za pochvalu, ale za sluníčka umí fotit každý ;-)

12 Katka Katka | 27. června 2016 v 23:51 | Reagovat

[9]:Po Zlaté stezce se přepravovala SŮL. To zlato bylo až následně při obchodování s ní.

13 Intuice Intuice | E-mail | Web | 28. června 2016 v 11:14 | Reagovat

[12]: Aha, sůl nad zlato. To jsem netušila. :-)

14 VendyW VendyW | E-mail | Web | 29. června 2016 v 9:08 | Reagovat

Tyhle šumavské scenerie mě nadchly už když jsem koukala na Policii Modrava. No a teď k tomu ty tvoje velmi hezky místa přibližující fotky. Ty litinové krajky z Hluboké měla na blogu i Jíťa.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.